Therapie Jelle, 10 jaar ADD

De ouders van Jelle komen na diagnostiek bij een kinderpsychiater met de vraag of neurofeedback wellicht iets kan betekenen, zodat hij niet aan de medicatie hoeft.

Aan Jelle is niet zoveel te zien. Het is een jongen, die sociaal is, muzikaal is, vriendjes heeft en slim overkomt. Hij vergeet regelmatig spulletjes, is wel rommelig en als hij ergens mee bezig is kan hij nog weleens boos worden als je iets anders van hem vraagt. Hij heeft de neiging om als hij iets nieuws ziet er even aan te zitten of iets over te zeggen. Op school wil het echter niet zo lukken. Hij is snel afgeleid, komt niet echt tot werken, soms even en werkt slordig. Omdat de leerkracht het idee heeft dat er meer in hem zit, overleggen zij met ouders of een kinderpsychiatrisch onderzoek iets zou zijn. Daar wordt de diagnose ADD gesteld en wordt voorgesteld met medicatie de concentratie te gaan verbeteren. Zijn ouders willen echter liever een alternatief proberen.

Hoewel iedereen Jelle heel leuk vindt krijgt hij op school vaak te horen dat hij zijn best moet doen, stil zitten en concentreren. Maar eigenlijk heeft hij geen idee wat dat is. Hij maakt veel grappen in de klas en heeft de lachers op zijn hand. Maar tot schoolwerk komt hij niet. Thuis heeft hij weleens conflicten met zijn ouders omdat hij niet opschiet of dingen verkeerd doet en ze hem heel vaak weer terug moeten sturen omdat hij dingen vergeten is. Met name in de ochtend als zijn ouders het druk hebben en gehaast zijn kan dit tot irritatie of conflicten leiden. Jelle wordt daar ongelukkig en onzeker van. Bij aanmelding komt hij een beetje down en timide over.

Jelle heeft een QEEG en neuropsychologisch onderzoek gehad en deze zijn naast het eerder onderzoek door de psychiater gelegd. De diagnostiek gaf duidelijk aanwijzingen voor neurofeedbackbehandeling om aandacht en concentratie te verbeteren. Al binnen 10 sessies waren de eerste resultaten van de behandeling zichtbaar. Ouders vonden Jelle 's ochtend vrolijk en fit en hij stond op tijd klaar met alle spulletjes om naar school te gaan.

Jelle heeft in totaal bijna 30 sessies gehad. Door de hele neurofeedback-training heeft Jelle geleerd wat concentratie is. Dit is een ervaring die hij daarvoor niet kende en waarover hij controle en zelfsturing heeft gekregen. Hij heeft ook geleerd hoe hij concentratie moet oproepen en hij heeft geleerd wat hem uit de concentratie haalt en wat hij nodig heeft om zich goed te kunnen concentreren. Zo heeft hij op school nu een plekje waar hij rustiger kan werken. Ook heeft hij (en zijn ouders en leerkrachten) geleerd wanneer je meer van hemt kunt eisen en wanneer wat minder. Bijvoorbeeld als hij moe is of veel dingen tegelijk meemaakt neemt de concentratie af. Hij merkt dit zelf nu ook en geeft zijn grenzen hierin aan, soms met woorden, soms in gedrag. Het resultaat van de behandeling is dat er meer informatie binnenkomt op school en het leren op school beter gaat. Hij kan informatie langer vasthouden en ook thuis gaan de dagelijkse dingen meer vanzelf. Daarnaast krijgt hij daardoor meer positieve feedback en meer zelfvertrouwen. Hij is veel vaker vrolijk en ontspannen. Dit proces gaat -ook na de training- gewoon door, omdat er belangrijke leervoorwaarden gecreeerd zijn.